Sarmizegetusa Augusta Traiana vs Sarmizegetusa Dacica

Da,  sunt doua cetati/ruine diferite dar sub acelasi nume, dar voi stiati deja asta, ei bine eu nu am stiut, mea culpa :D.
Distanta dintre cele doua cetati nu este chiar mica dar daca ai ochi de vazut te poti bucura de niste peisaje fantastice. Desi imi doream foarte mult sa ajung la Sarmizegetusa Dacica, care este pozitionata intr-un loc fabulos, impadurit si de basm am fost mult mai impresionata de ruinele (cele care puteau fi vazute, pentru ca sunt ruine inca nedezgropate prin gradinile si curtile oamenilor- lucru pe care nu l-am inteles) Sarmizegetusei Romane. Verba volant, scripta manent; asa am constatat cum romanii erau mari scriitori in piatra.
 Din coloane si pietre descoperite in cea din urma cetate a fost ridicata si biserica de la Densus, alt loc fabulos din Hateg.

Sarmizegetusa Romana se afla vis a vis de primaria Sarmizegetusei loc in care s-a incercat o parcare si din cate am inteles acea parcare ar fi distrus o parte din ruine. Costul biletului de intrare 10 lei, destul de mare, tinand cont ca din cetate se face un drum de tara pe care merg localnicii cu scuterul si caruta iar copiii se plimba cu bicicletele, dar ca la noi la nimenea ( o fi vreo vorba latina si pentru asta?), totusi in acelasi pret intra si vizitarea muzeului de visavis; pe o parte si alta ale drumului se vad runinele si zonele protejate din curtile oamenilor; nedezgropate inca si inaccesibile publicului, printre case si cultura de porumb.
 A fost insa fabulos sa vad cat de avansati erau Romanii de acum 2000 de ani cat de meticulosi erau, organizati samd dar am gasit si explicatia spiritului nostru de petrecareti. In pretul biletului intra si vizitarea muzeului de vis-a-vis in care am putut admira artefactele gasite in cetate, printre care celebrul joc Moara, zaruri si chiar un tub din acela in care se aestecau zarurile. Dar si tablitele din ceara pe care scriau elevii la scoala, probabil isi intareau degetelele pentru  scrierile din piatra ulterioare caci da, romanii erau si scriitori.





Biserica de la Densus







Sarmizegetusa Dacica
Un loc frumos, insa foarte aglomerat sau poate am avut noi ghinion.  In plus n-am inteles cat de autentice sunt ruinele de acolo, un panou ne spunea evaziv ca anumite lucruri au fost reconstruite.
Aici m-au impresionat costul moderat al biletului, locatia fabuloasa, teava de apa curenta ( lucru pe care peste 50% din satele romanesti contemporane nu le au). 
Drumul dintre Sarmizegetusa Romana si cea Dacica este fabulos.










Comentarii

Postări populare de pe acest blog

ALFABETUL CU NUME - poezie