15 Ianuarie - Ziua Eminescu

Tot romanul (care nu a aparut la Vox populi ca nu stie cum se numeste planeta pe care traieste) stie ca poetul nostru national este ....................
Orice mama grijulie i-a recitat/citit copilului "Somnoroase pasarele" macar o data.
Cantecul de leagan pe care il lalai seara de seara copiilor mei si fara de care nu pot adormi este "Sara pe deal"..cea mai frumoasa pictura sonora pe care am vizualizat-o vreodata..cu un bucium ce canta cu jale, oite ce coboara un deal, apele susurand, cerul instelat, valea  in fum, scartait de cumpene, oameni ce se intorc de la treaba cu coasa-n spinare si el grabindu-se catre ea in timp ce ea il asteapta in timp ce satul amuteste..ati mai vazut ceva atat de frumos?! ..pe mine ma duce mereu pe meleagurile copilariei mele....cand satul amutea pe inserat si nu din cauza lui Suleyman sau Iubiri secrete.

In liceu am avut o doamna de romana obsedata de Eminescu, obsesia acestor oameni cu influenta in viata unor adolescenti te poate trimite imediat pe taramul unei detestari a ,,lectiilor'' impuse pana la manie...
In clasa a 9a, boboc crud la un  liceu frumos din capitala, grija mea primordiala era sa gasesc o poza clara si frumoasa cu Mihai Eminescu pe care sa o lipesc pe prima pagina a caietului de romana. Pentru necunoscatori in 1994 nu puteam scoate dupa internet o astfel de poza si nici nu ma puteam strecura intr-o biblioteca cu o foarfeca ( datorita unui element greu de inteles astazi si numit ,,bun-simt"); asadar am decupat poza poetului dupa volumul "Poesii" pe care pana atunci o rasfoiam de placere  si care rareori zacea in biblioteca datorita predilectiei unchiului meu (frate) spre citirea si recitirea poemelor. Ca o paranteza a povestirii tin sa mentionez ca si fiica acestuia a ajuns peste timp eleva a unui liceu ce-i poarta numele poetului, acum este jurnalist in devenire ...ironia sortii.
Am fost obligata sa invat poezii si greu le-am digerat la vremea aceea, obligatia memorarii unor versuri nu m-a inspirat niciodata...m-au condus doar spre dispret si revolta.
Singura pe care am savurat-o la vremea aceea a fost "Calin file de poveste"  din care acum mai stiu maxim doua versuri.
Peste timp am citit mai mult decat adulatia lui George Calinescu despre poetul national; m-am pus la curent cu zvonurile ce s-au elaborat pe cauza mortii sale si abia acum un an m-am convins ca Veronica nu a fost o curva ci o femeie foarte frumoasa si desteapta care l-a iubit enorm pe acest geniu maniac si  sarac; saracie din care si-a dezvoltat lasitatea emiterii unui legamant pamantesc. Dar eu nu-l judec pe Eminescu, nici viata sa, nici convingerile sale politice sau de alta natura.....pot sa spun ca am vizualizat inmormantarea lui si convoiul sau funerar plecat de undeva de pe Victoriei - Teatrul National pana la Bellu...desi n-am fost niciodata sa vad teiul sub care se odihneste...si care este atat de aproape fizic de mine. 
Insa pentru mine spiritualul pare sa fie mai important.

Ieri ii spuneam unui coleg "Maine e ziua lui Eminescu!"  iar el mi-a raspuns "I-ai luat cadou?" ... ce cadou mai mare merita Eminescu decat nemurirea?!! chiar si intr-o tara de ignoranti nerecunoscatori, hoti si misei conducatori, liberi ...

La gradi, Doamna face o mica serbare, asa cum ne-a obisnuit la fiecare eveniment din viata noastra...si a trebuit sa invatam o poezie de Eminescu...nu mi-am obligat copilul sa faca asta desi daca vrea, fara sa vrea poate bajbai cateva versuri...din Sara oe deal, O ramai, Luceafarul sau Somnoroase pasarele.

Dar spre surprinderea mea de dimineata, mama lui Patrick ne-a recitat o superba poezie de gradinita, scrisa de Dl. Mihai Eminescu, despre care habar n-aveam ca exista...dar ca de obicei la omul asta descopar mereu ceva nou caci nu-i asa "Toate-s vechi si noua toate"


NU SUNT PREA MIC


de Mihai Eminescu

Nu sunt prea mic sa pot uda
Muscata din fereastra mea
Sa scriu si sa citesc frumos,
Sa fiu atent, politicos;
Nu sunt prea mic curat sa fiu
Sau rostul vorbelor sa stiu;
Nu sunt prea mic sa multumesc,
Parintii, fratii sa-mi iubesc
Si oamenii de langa mine.
Nu sunt prea mic sa-nvat ce-i bine!


 

Nu neg si chiar multumesc Divinitatii ca Mihail Eminescu s-a nascut in cea mai buna perioada a literaturii romane. Eminescu a trait fix in epoca literaturii romane.










Eu n-am intalnit in literatura romana un poet ( si da stiu ca a scris si proza- insa creierul meu nu a fost niciodata pana acum suficient de dezvoltat ca sa o inteleaga macar pe jumatate) mai complex si mai pictor decat Eminescu si desi incurajez talentele si poezia ii urez Domnului Eminescu

Ziua Culturii Nationale = 15 Ianuarie


"LA MULTI ANI DE NEMURIRE!" si-i multumesc lui Dumnezeu ca ne-a binecuvantat cu genialitatea acestui om atat de fragil din punct de vedere fizic si totusi atat de puternic.


Si mai jos ceva dragut si audio

Ce-ti doresc eu tie...




Comentarii

Postări populare de pe acest blog

ALFABETUL CU NUME - poezie